Ajankohtaista
Kirjoittanut: Jere Haapakoski
Asiakas ja käyttötapaus
Kalajoen Kaupungin pysäköinninvalvonta
Projektin aikataulu
17 päivää + jatkokehitys
Kalajoen kaupunki
Kalajoen kaupunki on Pohjois-Pohjanmaalla Perämeren rannalla sijaitseva monipuolinen matkailu- ja elinkeinoelämän keskus, joka tunnetaan erityisesti upeista hiekkasärkistään ja merellisestä ilmapiiristään. Kalajoki tarjoaa loistavat puitteet lomailuun ja asumiseen erityisesti kesäaikaan, sekä yrittämiseen. Kaupungin hiekkarannat ja laajat matkailupalvelut houkuttelevat vuosittain kymmeniä tuhansia vierailijoita nauttimaan aktiviteeteista, kuten golfista, vesipuistoista, seikkailupuistoista sekä merellisistä harrastuksista.
Kalajoki panostaa vahvasti myös elinkeinoelämän kehittämiseen ja uusien yritysten houkutteluun. Alueelta löytyy toimiva yritysklusteri, jonka ytimenä ovat muun muassa matkailu-, rakennus- ja metalliteollisuuden toimijat. Hyvät liikenneyhteydet, kehittyvät yrityspalvelut sekä kaupungin elinvoimainen ja kehityshakuinen asenne luovat erinomaiset puitteet yritystoiminnan kasvulle.
Aika ennen pysäköinninvalvontaa
Kalajoen kaupungilla on jo vuosien ajan ollut ongelma, jossa vuosittainen ranta- ja tapahtumasesonki tuo hiekkasärkille niin paljon kulkuneuvoja, ettei parkkipaikkoja matkailukeskuksen ydinalueella ole enää riittänyt kaikille lomailijoille. Tämän vuoksi autoilijat ovat päätyneet parkkeeraamaan vilkkaiden teiden varsille, hiekkasärkille sekä maastoon. Teiden varsille parkkeeratut autot ovat tukkineet ajoväyliä hidastaen liikennettä, sekä pahimmassa tapauksessa estäneet hälytysajoneuvojen pääsyn tapaturmapaikoille.
Hiekkasärkkien alue on tunnettu ainutlaatuisesta luonnostaan, jonka vuoksi erityisesti tapahtumasesonkina ilmenevä maastopysäköinti on noussut suureksi ongelmaksi. Metsään pysäköidyt autot ovat pahimmassa tapauksessa vuotaneet öljyä maastoon, tukkineet yksityisiä metsäteitä sekä pilanneet maiseman metsässä patikoivilta turisteilta. Hiekkasärkät sekä Kalajoen idyllinen maasto ovat kaupungin suurin vetonaula suomalaisille ja ulkomaalaisille turisteille, jonka vuoksi kaupunki pyrkii pysäköinninvalvonnalla suojelemaan ainutlaatuista luontoaan.
Tähän Nive pystyi tarjoamaan ratkaisuksi Nive Notis -mobiilisovellusta, jolla kaupungin pysäköinninvalvojat pystyvät nopeasti ja helposti tekemään pysäköintivirhemaksut suoraan kaupungin M-Files -järjestelmään.
Projektin aikataulu
Kalajoen pysäköinninvalvonta oli projektina Nivelle ainutlaatuinen, sillä sen lisäksi että pysäköinninvalvontaa ei oltu aikaisemmin edes ajateltu yhtenä Notiksen toiminnallisuutena, myös projektin toteutusaikataulu oli todella tiukka. Nivellä oli vain kaksi ja puoli viikkoa aikaa rakentaa toimiva ratkaisu Kalajoen pysäköinninvalvontatarpeille. Notiksen räätälöinnin lisäksi Niven tehtävänä oli myös rakentaa uusi M-Files varasto Kalajoen ympäristöön. Kaupungin M-Files -järjestelmä konfiguroitiin luomaan Notiksella tehtyjen havaintojen pohjalta PDF-dokumentti, josta saatiin tulostamalla valmis pysäköintivirhemaksu.
– Lähdimme kehittämään pysäköinninvalvonnan sovellusta yhdessä Niven kanssa, sillä Niven mobiilisovellus mahdollistaa yksinkertaisen tietojen syötön M-Files-järjestelmään. Kaupunki on rakentanut laskutusprosessin M-Files-järjestelmän päälle ja Niven mobiilisovelluksella oli mahdollista luoda helppokäyttöinen ratkaisu pysäköinninvalvojille pysäköintivirheiden kirjaamiseksi ja maksujen luomiseksi, kertoo Kalajoen tietohallintojohtaja Juha Matilainen
Notis -kehitys pääsi nopeasti vauhtiin heti, kun kaupunki näytti projektille vihreää valoa. Kesäkuun alussa pidetyn aloituspalaverin jälkeen aikaa juhannuksen käyttöönottoon oli vain 17 päivää, johon piti sisällyttää seuraavat askeleet:
- Suunnittelu ja vaatimusmäärittely (2 päivää): Kävimme kaupungin kanssa tiiviisti läpi pysäköinninvalvonnan tarpeet sekä tärkeimmät ominaisuudet. Tämän lisäksi pidettiin henkilökunnan sisäiset suunnittelupalaverit.
- Tekninen toteutus (13 päivää): Nive Notis -ratkaisun räätälöinti, M-Files varaston konfigurointi ja rajapintojen määrittely, pysäköintivirhemaksujen suunnittelu ja tulostus
- Testaus ja käyttöönotto (2 päivää): Laadimme testisuunnitelman ja toteutimme sovellustestauksen varmistaaksemme, että kaikki toimii sujuvasti. Kaupungin pysäköinninvalvojat saivat sovelluksen testikäyttöön jo projektin aikana, mutta varsinainen käyttöönotto tapahtui vasta testauksen jälkeen.
Ratkaisun kehitys
Varsinainen Notiksen käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus tapahtui projektin edetessä varsin näppärästi. Lähes kaikki ominaisuudet olivat jo valmiiksi sisäänrakennettu ja muokattavissa M-Files adminissa, mutta sovelluksen käyttöönotto kuitenkin vaati, että Notiksella tehdyt pysäköintivirhemaksut pystytään myös tulostamaan.
Tulostus
Tulostusominaisuuden kehittäminen oli yksi projektin tärkeimmistä tehtävistä. Tulostusominaisuus ei ollut Notiksen kehitysvaiheessa käynyt vielä mielessä, joten minkäänlaista pohjaa tai lähtökohtaa tälle ei Notiksen koodista löytynyt. Ominaisuus olisi vaatinut koodaamisen lisäksi myös laajemman sovellustestauksen, jota ei tiukkaan aikatauluun saatu mahtumaan.
Kiireisen aikataulun vuoksi päädyimme Notiksen tulostusominaisuuden kehittämisen sijaan käyttämään hyväksi M-Filesin sisäänrakennettua tulostusominaisuutta. Notiksella luoduista pysäköintivirhemaksuista luotiin M-Filesissa PDF-tiedostot, jotka sitten tulostettiin ulkoisella tulostimella. Ongelmaksi tässä nousi se, ettei M-Files syystä tai toisesta tunnistanut ulkoista bluetooth-tulostinta, eikä tulostus sen takia aluksi toiminut. Tähän ratkaisuna käytimme ulkoista bluetooth-tulostimille suunniteltua sovellusta, joka toimi välikappaleena M-Filesin ja tulostimen välillä. Tämän tyylin otti käyttöön myös Kalajoki, jolloin Notiksen tulostusominaisuus siirrettiin jatkokehityksen tehtävälistalle.
Kehitysvaiheessa käytetty tulostin, sekä aikainen versio pysäköintivirhemaksusta
Tulokset
Lopputuloksena Kalajoelle saatiin luotettava ratkaisu pysäköinninvalvonnan hoitamiseen alle kolmessa viikossa. Notiksen saumattoman M-Files-integraation ansiosta pysäköintivirhemaksujen luonti onnistuu dynaamisesti, nopeasti ja helposti. Ensimmäisen viikonlopun aikana huomattiin ongelmia, jolloin ammattitaitoinen IT-tuki oli saatavilla lähes välittömästi, jonka vuoksi vika saatiin korjattua jo seuraavana maanantaina.
Nivellä visionamme on olla ketterä ja luotettava tiedonhallintaratkaisuiden kehittäjä sekä toimittaja. Tahdomme olla mukana mahdollistamassa asiakkaidemme menestyksen.
– Kun esitin ajatustani ja aikataulua Nivelle, oli vastaus, että homma onnistuu tiukasta aikataulusta huolimatta. Ratkaisun avulla saimme valvonnan prosessin helposti osaksi olemassa olevia prosesseja. Kehitysyhteistyö Niven kanssa on ollut helppoa ja kaikissa ongelmissa on löytynyt yhteistyöhalukkuutta ongelmien ratkaisemiseksi. Ennen kaikkea saimme toteutuksen maaliin tiukasta aikataulusta huolimatta, kertoo Kalajoen tietohallintojohtaja Juha Matilainen
Nive Notis
Nive Notis -raportointiratkaisu mukautuu tarpeisiisi. Raportoitavat havainnot ja havaintoihin merkittävät tiedot ovat konfiguroitavissa.